Šodien, 20.maijā, Saeimu apmeklēja Rīgas Sergeja Žoltoka vidusskolas 2.klases skolēni, skolotāji un vecāki.

Rīgas Sergeja Žoltoka vidusskola ir specializēta hokeja un daiļslidošanas skola, kurā no 2012. gada septembra ir klase, kurā kopīgi mācās latviešu un krievu bērni. Precīzāk, daļa bērnu mācību vielu apgūs tikai latviešu valodā, citi bilingvāli (latviski un krieviski). Latviešu un mazākumtautību bērni jau no pirmās klases mācās sadarbosies kopīgi.

Saeimas Sabiedrības saliedētības komsija vairākkārt ir tikusies ar Rīgas Sergeja Žoltoka vidusskolas skolēniem, lai pārliecinātos par 2012.gadā ieviestās bilingvālās mācību programmas pozitīvo ietekmi uz sabiedrības saliedētību. 

 

Foto: Linda Buceniece, Sabiedrības saliedētības komisija

Šodien, 14.maijā, Saeimas Sabiedrības saliedētības komisijā viesojās Izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete.

Sēdē tika pārrunāti jautājumi par skolotāju sagatavošanu mazākumtautību skolām. Ministre iepazīstināja deputātus ar prezentāciju par "Valsts valodas situāciju un latviešu valodas apguvi Latvijā laikā no 2009.-2014.gadam."

Latviešu valodas aģentūras veikatajā pētījumā 15 % mazākumtautību mācību programmu skolēni norādījuši, ka nevēlas pilnveidot savas valsts valodas prasmes - lielākā daļa savas latviešu valodas prasmes novērtējuši  kā labas. Savukārt 31% no šiem 15% respondentu atzinuši, ka nevēlas pilnveidot savas latviešu valodas prasmes, jo nākotnē tās nebūs vajadzīgas. Jautājumā kādēļ latviešu valoda nav noderīga respondenti atbildējuši, piemēram, ka nākotnē neplāno dzīvo Latvijā, strādās ārzemēs vai, ka latviešu valoda nākotnē nebūs vajadzīga.

Faktori, kas negatīvi ietekmē latviešu valodas apguves kvalitāti mazākumtautību izglītības iestādēs ir nepietiekams pedagogu valsts valodas prasmes līmenis, nepietiekama latviešu valodas vide (neveidojas izpratne par latviešu valodas nepieciešamību ikdienas situācijās).

Komisijas sēdē piedalījās arī citi IZM pārstāvji, izglītības programmas Iespējamā misija un Latvijas Okupācijas muzeja pārstāves.

Pētījumu par  "Valsts valodas prasmes pārbaude Latvijā: rezultāti un to analīze (2009–2012)" skatīt šeit http://valoda.lv/Petijumi/Sociolingvistika/mid_509

 

Foto: Ernests Dinka, Saeimas Kanceleja

 

Lai diskutētu par Sabiedrības saliedētības komisijas priekšlikumu radīt iniciatīvu būtiskai latviešu valodas, literatūras un vēstures mācību procesa uzlabošanai mazākumtautību skolās, trešdien, 14.maijā, komisija uz sēdi aicinājusi Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas deputātus, kā arī Izglītības un zinātnes ministrijas, nevalstisko organizāciju un mazākumtautību skolu skolotāju pārstāvjus.

„Ja skolotājs ir aizraujoša un cienīta personība skolēnu acīs, tad jaunieši ar interesi un cieņu izturēsies pret Latvijas valsti, kultūru un vēsturi, pret latvisko. Ar to esmu sastapies cilvēku atmiņās no pirmskara Latvijas laikiem. To dzirdu arī šodien. Šīs sēdes mērķis ir mudināt gan valsti, gan nevalstiskās organizācijas, gan visu sabiedrību rīkoties, lai vēstures, latviešu valodas un literatūras mācīšanu mazākumtautību skolās bagātinātu ar iedvesmojošām skolotāju personībām,” pirms rītdien gaidāmās sēdes uzsver komisijas priekšsēdētājs Ilmārs Latkovskis.

Kāda patlaban ir latviešu valodas, literatūras un vēstures mācīšanas situācija mazākumtautību skolās, cik sagatavoti ir skolotāji šim darbam, kādi ir nepieciešamie un iespējamie uzlabojumi latviešu valodas, literatūras un vēstures apguvē un kādi mācību materiāli tiek izmantoti vēstures apgūšanā mazākumtautību skolās – šie un citi jautājumi būs deputātu uzmanības centrā komisijas sēdē.

Komisijas sēde notiks trešdien, 14.maijā, plkst.12.00 Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēžu zālē, Jēkaba ielā 16, 407.telpā.


Saeimas Preses dienests

Saeimas Sabiedrības saliedētības komisijas priekšsēdētājs Ilmārs Latkovskis nolēmis aptaujāt komisijas deputātus, lai sagatavotu ziņojumu par Sabiedrības saliedētības komisijas darbu 11.Saeimas laikā un arī sagatavotu priekšlikumus par komisiju nākamās Saeimas deputātiem.

Aptauju skatīt šeit: http://saliedetiba.saeima.lv/dokumenti/404-sabiedribas-saliedetibas-komisijas-deputatu-aptauja-par-komisijas-darbu

Sabiedrības saliedētības komisijas (piedaloties Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas deputātiem) sēde 2014. gada 14. maijā, plkst. 12:00, Kultūras un izglītības komisijas telpās

Lai mazākumtautību skolēnus veiksmīgi integrētu Latvijas sabiedrībā, viens no būtiskākajiem nosacījumiem ir labi latviešu valodas un literatūras un vēstures skolotāji. Par to mūs pārliecina daudzi atmiņu stāsti no pirmskara laika Latvijas. Ja skolotājs ir zinoša un aizraujoša personība, viņš skolēnos raisa cieņu un ieinteresētību par valsts un tautas kultūru, tradīcijām un vēsturi.

Sabiedrības saliedētības komisijas (SSK) priekšlikums ir radīt jaunu iniciatīvu, lai radikāli uzlabotu un modernizētu latviešu valodas un literatūras un vēstures mācību procesu mazākumtautību skolās. Tā ir iniciatīva, kurā aicināta iesaistīties arī plašāka sabiedrība.

SSK priekšlikums ir sarīkot kopsēdi ar Izglītības, kultūras un zinātnes komisiju, pieaicinot ministriju un NVO pārstāvjus, lai apspriestu sekojošus jautājumus:

1.Kāda ir pašreizējā situācija ar latviešu valodas, literatūras un vēstures mācīšanu mazākumtautību skolās? Kāda ir skolotāju sagatavotība šim darbam?

2.Nepieciešamie un iespējamie uzlabojumi latviešu valodas, literatūras un vēstures mācīšanā.

3.NVO un plašākas sabiedrības iesaistīšana šajā iniciatīvā.

4.Kāda ir mācību valodu proporcijas (60:40) ievērošanas līdzšinējā pieredze?

5.Kādi mācību materiāli (grāmatas) tiek izmantoti vēstures apgūšanā.

 

Sēdes dalībnieki:

-          Sabiedrības saliedētības un Izglītības, kultūras un zinātnes komisiju deputāti.

-          Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvji.

-          Nevalstisko organizāciju pārstāvji.

-          Skolotāju pārstāvji.

 

!!! JA JUMS IR PRIEKŠLIKUMI PAR SĒDES DARBA KĀRTĪBAS JAUTĀJUMIEM, tad sūtiet tos uz epasta adresi This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.